Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2018 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Sport sponsorship in Flemish non-professional football leagues: a warm partnership or a cold call?

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

POPULAIRE SAMENVATTING Op professioneel niveau zien we de transfer- en sponsorbedragen het ene record na het andere breken. Echter op niet-professioneel vlak is er weinig geweten over de sponsorinkomsten van de voetbalclubs. Welke sponsorbedragen circuleren er in het Vlaamse niet-professionele voetbal en zetten de clubs daar voldoende tegenover? Uit vorige onderzoeken weten we dat sportsponsoring de op één na grootste bron van inkomsten is voor de Vlaamse sportclubs. Over de sponsorovereenkomsten zelf is nog weinig geweten. Het is relevant om dit thema te onderzoeken omwille van de opportuniteitskost van het geld besteed aan sportsponsoring. Sponsors zouden dit bedrag even goed in andere commerciële of maatschappelijke doeleinden kunnen investeren. Deze studie onderzoekt of er sprake is van eenrichtingsverkeer of eerder een wisselwerking tussen de voetbalclub en de sponsor. Verder werd er onderzocht of de motieven en de opinie van de sponsor over de overeenkomst een belangrijke rol spelen in deze bepaling. Het tweede luik van deze studie bekijkt de invloed van enkele achtergrondkenmerken van de sponsor, de club en de overeenkomst op het sponsorbedrag en de divisie waarin men beslist te sponsoren. De resultaten van deze studie tonen aan dat er wel degelijk sprake is van eenrichtingsverkeer in de meeste sponsorovereenkomsten. In deze bepaling spelen een aantal motieven en opinies van de sponsors een belangrijke voorspellende rol (reputatie verbetering, netwerkuitbreiding, financiële situatie van de club, etc.). Het sponsorbedrag wordt beïnvloedt door bedrijfsgrootte, winst van het bedrijf (EBITDA) en divisie van de club. Tenslotte wordt de divisie waarin men beslist om te sponsoren beïnvloedt door de afstand van de hoofdzetel tot de club en de bedrijfsgrootte. Dit onderzoek maakt een eerste schets van het sponsor landschap in het niet-professionele Vlaamse voetbal. Op basis van de resultaten kunnen enkele relevante implicaties gevormd worden. Voor beide partijen is het nu duidelijk wat ze inhoudelijk kunnen verwachten van de overeenkomst. Clubs kunnen potentiële sponsors gerichter benaderen aan de hand van de achtergrondkenmerken onderzocht in deze studie. Anderzijds zouden sponsors nu rationeler moeten kunnen omgaan met het overwegen van sportsponsoring door bijvoorbeeld de opportuniteitskost niet uit het oog te verliezen.

Keywords


Dissertation
Sport sponsorship in Flemish non-professional football leagues: a warm partnership or a cold call?

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op professioneel niveau zien we de transfer- en sponsorbedragen het ene record na het andere breken. Echter op niet-professioneel vlak is er weinig geweten over de sponsorinkomsten van de voetbalclubs. Welke sponsorbedragen circuleren er in het Vlaamse niet-professionele voetbal en zetten de clubs daar voldoende tegenover? Uit vorige onderzoeken weten we dat sportsponsoring de op één na grootste bron van inkomsten is voor de Vlaamse sportclubs. Over de sponsorovereenkomsten zelf is nog weinig geweten. Het is relevant om dit thema te onderzoeken omwille van de opportuniteitskost van het geld besteed aan sportsponsoring. Sponsors zouden dit bedrag even goed in andere commerciële of maatschappelijke doeleinden kunnen investeren. Deze studie onderzoekt of er sprake is van eenrichtingsverkeer of eerder een wisselwerking tussen de voetbalclub en de sponsor. Verder werd er onderzocht of de motieven en de opinie van de sponsor over de overeenkomst een belangrijke rol spelen in deze bepaling. Het tweede luik van deze studie bekijkt de invloed van enkele achtergrondkenmerken van de sponsor, de club en de overeenkomst op het sponsorbedrag en de divisie waarin men beslist te sponsoren. De resultaten van deze studie tonen aan dat er wel degelijk sprake is van eenrichtingsverkeer in de meeste sponsorovereenkomsten. In deze bepaling spelen een aantal motieven en opinies van de sponsors een belangrijke voorspellende rol (reputatie verbetering, netwerkuitbreiding, financiële situatie van de club, etc.). Het sponsorbedrag wordt beïnvloedt door bedrijfsgrootte, winst van het bedrijf (EBITDA) en divisie van de club. Tenslotte wordt de divisie waarin men beslist om te sponsoren beïnvloedt door de afstand van de hoofdzetel tot de club en de bedrijfsgrootte. Dit onderzoek maakt een eerste schets van het sponsor landschap in het niet-professionele Vlaamse voetbal. Op basis van de resultaten kunnen enkele relevante implicaties gevormd worden. Voor beide partijen is het nu duidelijk wat ze inhoudelijk kunnen verwachten van de overeenkomst. Clubs kunnen potentiële sponsors gerichter benaderen aan de hand van de achtergrondkenmerken onderzocht in deze studie. Anderzijds zouden sponsors nu rationeler moeten kunnen omgaan met het overwegen van sportsponsoring door bijvoorbeeld de opportuniteitskost niet uit het oog te verliezen.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by